“City branding” zonder merkbescherming?
Steden en gemeenten zetten steeds vaker in op “city branding” of “city marketing” in hun beleidsplannen. Hiervoor ontwikkelen ze slogans en logo’s die ze gebruiken op affiches, banners, sociale media platforms en in nieuwsberichten. Maar beschermen ze deze ook als een merk?
Het nut van merkregistraties voor steden en gemeenten
Door je logo of slogan als merk te registreren (Benelux merk of EU merk) bekom je als stad of gemeente het exclusieve recht om het logo of de slogan te gebruiken voor de diensten of goederen die je bij de merkregistratie gekozen hebt. Het voordeel hiervan is dat je je als stad of gemeente gemakkelijker kan verzetten tegen het gebruik van een gelijkaardig logo of een verwarring-stichtende slogan door anderen.
Wanneer je als stad of gemeente besluit om een bepaald logo of een slogan te gebruiken, dan doe je er goed aan om te checken of deze al geregistreerd zijn als merk, handelsnaam of domeinnaam. Op die manier voorkom je ingebrekestellingen, procedures en schadevergoedingen.
Logo’s en merkregistratie in het kader van “city branding”
Onderstaande tabel geeft een overzicht van welke gemeenten rond de stad Mechelen bescherming hebben gevraagd voor hun logo bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (‘EUIPO’) of het Benelux-Bureau voor de Intellectuele eigendom (‘BOIP’).
Stad/gemeente | Benelux-merk | Uniemerk |
Mechelen | Geregistreerd | Geregistreerd maar verlopen |
Sint-Katelijne-Waver | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Zemst | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Boortmeerbeek | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Keerbergen | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Lint | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Londerzeel | Geregistreerd | Niet geregistreerd |
Kontich | Geregistreerd | Niet geregistreerd |
Bonheiden | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Duffel | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Willebroek | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Kampenhout | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Haacht | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Steenokkerzeel | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Rumst | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Kapelle-op-den-bos | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Lier | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Uit deze tabel blijkt dat vele lokale gemeenten niet overgaan tot het deponeren van hun logo als merk. Dit is een gemiste kans. Bij een eventuele inbreuk zal het moeilijker zijn om de inbreuk te laten stopzetten wanneer het logo niet als merk beschermd is. Het lijkt erop dat de grotere steden en gemeenten juist wél een merkregistratie aanvragen voor hun logo’s.
Slogans en merkregistratie in het kader van “city branding”
Onderstaande tabel geeft een overzicht van enkele Vlaamse steden die al dan niet merkbescherming hebben aangevraagd voor hun slogan bij het EUIPO of het BOIP.
Stad | Slogan | Benelux-merk | Uniemerk |
Mechelen | #2800love | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Oostende | Oostende de stand aan zee | Geregistreerd | Niet geregistreerd |
Antwerpen | Zot van A | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
Leuven | Even apart altijd samen | Geregistreerd | Niet geregistreerd |
Gent | OMG VAN EYCK WAS HERE | Geregistreerd | Niet geregistreerd |
Sint-Niklaas | Ontdek Sint-Niklaas | Niet geregistreerd | Niet geregistreerd |
De Stad Antwerpen heeft bijvoorbeeld wel een Benelux merkregistratie aangevraagd voor “’t Stad is van iedereen” (als woordbeeldmerk – logo) en voor haar “A” logo.
Uit bovenstaande tabel blijkt dat steden niet steeds overgaan tot het deponeren van hun slogan als merk. Dit is jammer aangezien zij vaak grote investeringen doen in deze slogans maar toch nalaten om deze slogans als merk te beschermen.
“City marketing” en het auteursrecht
Logo’s en slogans geven recht op bescherming door het auteursrecht wanneer deze voldoende concreet en origineel zijn. De bescherming van het auteursrecht zal toekomen aan de eigenlijke auteur of ontwerper van de slogan of het logo. Omdat er geen automatische overdracht is van het auteursrecht aan een werkgever of een opdrachtgever, komt het auteursrecht niet automatisch toe aan de werkgever of opdrachtgever.
Wanneer een stad of gemeente de opdracht geeft aan een extern marketingbureau of een grafisch vormgever om een logo, een slogan of een ander soort promotiemateriaal te ontwikkelen, dan doet de stad of gemeente er goed aan om expliciet per overeenkomst de overdracht van de auteursrechten te bedingen. Zo worden latere discussies over de gebruiksrechten en de intellectuele eigendom vermeden.
Wil je als stad of gemeente een logo of een slogan laten deponeren als merk? Maakt er iemand inbreuk op jouw merk? Of wil je een goed contract laten opmaken voor de overdracht van de auteursrechten op een ontwikkeld logo? Neem dan gerust even contact met ons op.
Bart Van Besien en Ilona Min
Recente reacties