Merken in de muzieksector: je artiestennaam of bandnaam registreren?
Is het verstandig om je artiestennaam of band-naam te registreren als een merk? En hoe zit het met de namen van je albums of de titels van je songs? Wij zoeken het voor u uit.
Het merk “King of Pop” en de VRT
Recent ontving de VRT een ingebrekestelling van de erven van Michael Jackson, met de boodschap dat de muziek-quiz “King of Pop” met presentator Stijn Van de Voorde haar naam moest veranderen. “King of Pop” is immers een geregistreerd merk van het bedrijf Triumph International (een bedrijf dat de merchandising van Michael Jackson beheert). Je leest meer over dit merkgeschil in het interview dat de VRT van mij afnam.
Nieuw project? Check de openbare merkregisters
Vooraleer je met een nieuw project start, doe je er goed aan om steeds in de openbare merkregisters te checken of de naam of het logo dat je wil gebruiken al geregistreerd is als een merk. Die merkregisters zijn vrij toegankelijk. Voor Benelux-merken kan je de geregisterde merken checken via de website van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE of BOIP). Voor Europese Unie merken kan je dit checken via de website van het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Als een merk al geregistreerd is voor de specifieke goederen of diensten die je wil aanbieden, dan kies je uiteraard best een andere naam. Bij twijfel, roep je best gespecialiseerd advies in.
Merkregistratie voor artiesten?
Moet je als artiest of muzikant je naam, artiestennaam, of bandnaam deponeren als merk? En hoe zit het met titels van albums of songs? Dat hang ervan af hoe je je naam of ‘brand’ zelf wil uitspelen.
Artiestennaam en bandnaam als merk
Mij lijkt het in ieder geval aan te raden om je artiestennaam en de naam van je band als merk te registreren. Je doet die registratie best op naam van iemand die je op lange termijn kan vertrouwen. Als je je band-naam of artiestennaam als merk laat registreren op naam van je manager, maar de relatie loopt later spaak, dan kan je daar spijt van krijgen. Wordt het merk geregistreerd op naam van alle bandleden samen, dan kan er ook discussie ontstaan wanneer iemand de band wil verlaten. Maar registreer je het merk in naam van slechts één bandlid, dan zijn de problemen mogelijks nog groter.
Een ‘all-in’ oplossing bestaat hier niet, maar mijn advies is wel dat je goed moet nadenken over hoe je als muzikanten samenwerkt, op basis van je concrete situatie. Dit is zo voor de registratie van je merken, maar ook voor je bredere samenwerking zelf. Een kort en duidelijk contract kan latere discussies vermijden, bijvoorbeeld in verband met de auteursrechten op songs, de verdere exploitatie van liedjes, het gebruik van bepaalde namen (artiestennamen, namen van bands, enz.).
Namen van album of song als merk
Sommige artiesten laten ook de namen van hun albums of songs registreren als merken. Dit is eerder uitzonderlijk. Taylor Swift staat er bijvoorbeeld om bekend dat ze hier ver in gaat. Zo heeft Taylor Swift in de VS bijvoorbeeld titels van nummers (“Shake it off”) en delen van songteksten (“this sick beat”) als merk laten registreren. Het gaat dan om klassen/subklassen zoals t-shirts, foto’s, “art prints”, posters, enz.
Uiteraard kan niet elke songtekst of titel van een lied als merk geregistreerd worden. Vaak zijn dat té beschrijvende of generieke namen die sowieso niet in aanmerking komen voor merkbescherming. Ook heeft het geen zin om in het wilde weg merken te registreren als je toch niet van plan bent om die te exploiteren. Normaal gezien zullen je lyrics sowieso al beschermd zijn door het auteursrecht.
Wat is het doel van je muziekmerk?
De eerste vraag die je je eigenlijk moet stellen is welk gebruik van je naam je precies wil beschermen. Wat wil je precies doen met je artiestenaam of bandnaam? Welk gebruik door anderen zou je problematisch vinden?
Sommige artiesten of muzikanten kiezen voor een minimale merkbescherming, die enkel betrekking heeft op muziek zelf. Ze registreren het muziekmerk dan bijvoorbeeld voor klassen of subklassen die specifiek te maken hebben met muziek, opnames, uitvoeringen of optredens.
Andere bands kiezen voor een bredere merkregistratie. De bedoeling is dan om het merk commercieel te verzilveren via merchandising. Voor dergelijke merken worden dus niet enkel klassen/subklassen geselecteerd die specifiek met muziek te maken hebben, maar ook (sub)klassen zoals kledij, prints, gadgets, beauty, cosmetica, parfums, juwelen, handtassen, computergames, speelgoed, sportartikelen, enz.
Domeinnamen en accounts op sociale media
Uiteraard doe je er goed aan om ook je namen vast te leggen op sociale media (als pagina’s, accounts, profielen, enz.) en eventueel ook als een domeinnaam voor je website. Het gebeurt al te vaak dat een band of artiest vergeet om op voorhand te checken welke sociale media kanalen of domeinnamen nog beschikbaar zijn, of dat een derde partij later domeinnamen of sociale media kanalen registreert en die enkel voor veel geld wil doorverkopen. Met een geregistreerd merk sta je ook hier veel sterker. Meer informatie over domeinnaam-geschillen lees je in onze vorige blogpost.
Neem gerust contact op voor advies rond merkregistraties of discussies over het gebruik van namen in de muzieksector.
Bart Van Besien
Recente reacties